Zo schrijf je een goede Instagram caption voor jouw organisatie
Social media is dé plek waar je je wil profileren namens je bedrijf. Waarom? Tegenwoordig zijn zo’n 13,7 miljoen Nederlanders actief op één of meerdere social media kanalen.
Daar moet dus wel een nieuwe potentiële klant bij zitten. Daarnaast is de groei in de wereld van sociale media nog steeds enorm groot. Social media wordt één van de belangrijkste aspecten in online markering. Toch brengt social media beheer behoorlijk wat uitdagingen met zich mee. Er zijn veel verschillende kanalen, soorten vormen van content, doelgroepen etc.
Beeld staat centraal op veel social media platformen. Al helemaal binnen kanalen als Instagram en TikTok. Ben jij met je organisatie goed in het opmaken van mooi beeld? Dat is fijn! Maar, bij social media komen copy en art samen. Het schrijven van sterke copy hoort ook bij social media, bijvoorbeeld bij het schrijven van een sterke caption op Instagram. Want, heel leuk en aardig die social media berichten, maar wat schrijf je als caption?
Misschien een leuk persoonlijk verhaaltje? Een grapje? Of misschien gewoon een simpele smiley? Nee…. Op social media wil je waarde bieden. Op die manier geef je gebruikers een reden om je organisatie op Instagram te volgen. Of dat nu wetenschappelijke informatie is, tips & tricks zijn binnen je vakgebied of simpelweg vermaak: een sterke caption is van belang.
Wat is een Instagram caption?
Een caption is het stukje tekst, bestaande uit maximaal 2200 karakters, dat je onder je Instagram post kan schrijven. Het vertelt meestal de inhoud van je bericht. Een goede caption bevat een kop en een staart en leidt uiteindelijk naar een doel, namelijk: een sterke call to action.
Zó pak je dat aan.
- Een caption schrijven naar aanleiding van het AIDA-model.
Het schrijven van een sterke caption begint met duidelijke richtlijnen. Wat wil je vertellen? Wat is de doelstelling van je bericht? Wie wil je het liefst aanspreken? Hoe wek je interesse op? En, wat wil je uiteindelijk dat je volgers met je bericht gaan doen? Daarvoor is het handig om het AIDA-model te gebruiken, dat biedt de handvaten voor je caption.
AIDA staat voor:
- Attention
- Interest
- Desire
- Action
Het model bestaat uit vier fases. De eerste fase, ‘attention’, staat voor het trekken van de aandacht, een belangrijk onderdeel in je caption. Wil je echt wat vertellen in je caption? Dan is de attention-fase erg belangrijk. Op Instagram wordt een beschrijving afgekapt na 2/3 regels. Dat betekent dus dat de eerste regels zo sterk moeten zijn dat jouw volgers getriggerd zijn en op ‘meer lezen’ klikken.
Dat doe je met een pakkende start in je caption, zoals…
- “WOW, goed nieuws!!!”
- “3 manieren om…”
- “Wist je dat”
- “Beste tools voor”
- “Hoe doe je….?”
- “De beste manier om”
- “Hoe..”
De volgende fase gaat in op nog meer interesse creëren bij je volgers. Deze fase is perfect om in te spelen op de pijnpunten van je volger.
De desire fase is de fase waarin je de kern van het verhaal vertelt. Hierbij ga je in op de oplossing. Je sluit je caption af met een duidelijke call to action. Dit is vaak een duidelijk zin waarom je volgers nou echt voor jouw product of dienst moeten kiezen of jou moeten gaan volgen.
2. Maak gebruik van emoji’s
Emoji’s zijn zo goed als gemaakt voor social media. Emoji’s toevoegen aan je caption zorgt voor het toevoegen van persoonlijkheid en emotie aan je bericht. Hiermee ziet je caption er een stuk speelser uit. Maar daarnaast zorg je met de juiste emoji’s er ook voor dat je bericht niet op de verkeerde manier wordt geïnterpreteerd. Doen dus!
3. Maak gebruik van sterke hashtags
Als je eenmaal je Instagram caption hebt geschreven is het ook belangrijk dat deze wordt gevonden door je doelgroep. Wat daarbij helpt? Het gebruik van hashtags! Hashtags dienen eigenlijk als een zoekmachine. Door hashtags zal je post sneller gevonden worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat door het gebruik van hashtags het engagement op je post al met 12.6% kan verhogen.
Op Instagram kan je maximaal 30 hashtags gebruiken. Dát je er 30 kan gebruiken wil niet zeggen dat je er 30 hóeft te gebruiken. Kies voor de hashtags die voor jou van toegevoegde waarde zijn en te maken hebben met jouw organisatie. Ben jij bijvoorbeeld een organisatie die zich richt op onder andere op duurzaamheid? Dan zijn #duurzaam #duurzaamheid en #sustainable geschikte hashtags.
Meestal wordt ervoor gekozen om de hashtags onderaan het bericht te plaatsen. Ze zijn onder gebruikers namelijk niet heel populair, daarom worden ze vaak ‘verborgen’ door ze onderaan te plaatsen in een post. Maar, je kunt er ook voor kiezen om je hashtag als eerste reactie onder je bericht te plaatsen. Ook dan zullen je volgers je hashtags minder snel zien. Afhankelijk van wie je wil aanspreken kun je overwegen om Nederlandse, Engelse of een combinatie van beide hashtags te gebruiken om hiermee nog meer social media-gebruikers te bereiken.
4. Maak gebruik van Instagram lettertypes
Over het algemeen kunnen we op Instagram alleen gebruik maken van het standaard lettertype. Toch is er een mogelijkheid om af en toe een ander lettertype te gebruiken. Naast dat het er leuk uitziet heeft het ook voordelen. Het uiterlijk van je Instagram bericht is namelijk belangrijk. Je wil het uiterlijk van je caption laten aansluiten op de look & feel van je post. Daarvoor kan je andere lettertypes gebruiken. Daarnaast is het handig om een stukje tekst uit te lichten. Verwerk bijvoorbeeld je pay-off in een dikgedrukt lettertype. Zo geef je de boodschap net wat meer kracht en aandacht.
Gebruik maken van een ander lettertype gaat heel makkelijk. Helaas is het niet mogelijk dit toe te passen binnen Instagram zelf, maar er zijn wel een aantal websites en apps, zoals LingoJam, Igfonts of Cool Symbol, die toegang geven tot talloze lettertypes voor op het platform. Het werkt heel makkelijk: type het stukje tekst in de tool en kies het lettertype dat je wil gebruiken. Even kopiëren, plakken en klaar!
Ben je inmiddels een heel stuk wijzer betreft Instagram captions maar geef je toch liever je social media uit handen? Wij kunnen jou helpen! Ben jij benieuwd naar wat The Locals je kunnen bieden op het gebied van social media, content beheer, strategie ontwikkelen, social advertising of het geheel beheren van je socials? Laat je gegevens achter, wij geven je een like en reactie.