Zo werk je SEO uit binnen Instagram
De social media wereld blijft groeien en uitbreiden. Er blijven nieuwe gebruikers bijkomen maar ook steeds meer bedrijven breiden zich uit op social media. Websites en webpagina’s worden ingeruild voor Instagramprofielen, TikTok-kanalen en Facebookpagina’s. Dat het als bedrijf tactisch is om actief te zijn op social media, wist je dan misschien ook wel. Social media is tegenwoordig niet alleen de plek voor vermaak, maar ook om daadwerkelijk informatie te verspreiden en waarde te bieden. Dat betekent dus dat, net zoals in de website-wereld, je wil dat je social mediakanalen goed worden gevonden. Hoe je dat met je website doet door middel van SEO & SEA, kan dat ook op socials door middel van SEO. En, dít is hoe het werkt.
Wat zijn SEO & SEA?
Heb jij weleens gehoord van SEO & SEA? Dat staat voor Search Engine Marketing en gaat over het optimaliseren van je zoekmachine. Met zoekmachinemarketing zorg je ervoor dat je bedrijf, je website, een bepaalde pagina of een artikel beter gevonden wordt door de consument. Dit betekent dat deze beter en sneller naar voren (en bovenaan) zou komen wanneer er wordt gezocht in bijvoorbeeld de bekendste zoekmachine, Google.
Wat is het doel van SEO & SEA? Zoekmachinemarketing zorgt er simpelweg voor dat je beter wordt gevonden. Beter gevonden worden in Google heeft veel voordelen. Men blijft in een zoekmachine vaak vooral op de eerste pagina. Daarom biedt het veel waarde als je bovenaan staat. Bijvoorbeeld dat meer mensen je bedrijf leren kennen, dit betekent: een grotere naamsbekendheid. Maar natuurlijk ook meer bezoekers naar je website, waardoor je meer leads kan genereren, meer klanten werft en uiteindelijk meer omzet maakt.
Wat is het verschil?
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization en betekent eigenlijk simpelweg het optimaliseren van je online vindbaarheid. Dit zorgt ervoor dat Google jouw pagina of je website eerder omhoog laat komen in organische zoekresultaten. Met organisch bedoelen we zonder advertenties. SEO-optimalisaties zorgen er simpelweg voor dat de door jouw gemaakte content, op een eerlijke manier, beter naar voren komt in een zoekmachine.
SEA staat voor Search Engine Advertising. De naam zegt het al; deze zoekmachineoptimalisaties gaan voornamelijk over de zoektermen verbeteren binnen advertenties. SEA is dus het optimaliseren van je advertentie in een zoekmachine om hiermee nog meer mensen aan te spreken en ze aan te zetten tot actie. Of dat nu gaat om het doorverwijzen naar je website, je ergens voor aanmelden of iets anders, maakt niet uit. SEA is letterlijk advertenties en landingspagina’s maken en bepalen op welke zoekwoorden je gaat adverteren.
Hoe pas je SEO & SEA toe op social media?
Aangezien social media de nieuwe zoekmachine wordt van deze tijd is het dus ook van belang om als bedrijf goed gevonden te worden. SEO draagt daaraan bij. Vooral binnen Instagram, want Instagram hanteert namelijk dezelfde zoekmachine technieken als Google. Daarom wordt het ook weleens Instagram SEO genoemd. Nu gaat het niet alleen om je website, maar dient je profiel eigenlijk als website. Klinkt logisch toch? Maar hoe kan je SEO allemaal toepassen? Dat kan namelijk niet alleen in een merknaam of logo. SEO op Instagram is veel meer dan dat.
Hoe ga je aan de slag?
We zijn aan de slag gegaan met een stappenplan om aan je SEO te werken binnen je Instagram-account. We hebben voor je op een rijtje gezet wat je het beste kunt doen om dit te optimaliseren.
- Optimaliseer je profiel
SEO toepassen begint bij het optimaliseren van je profiel. Begin met eens even kritisch naar je profiel te kijken. Vertelt je naam wat voor bedrijf je bent? Heb je een bedrijfsprofiel? Komt in je bio duidelijk naar voren wie je bent en waar je voor staat? Hierbij twee belangrijke punten voor het optimaliseren van je profiel.
- Kies een juiste naam
Goed gevonden worden begint bij je naam. Zorg er daarom allereerst voor dat je een duidelijke Instagramnaam hebt. Dat betekent dat in je naam al duidelijk moet worden wat jouw bedrijf is en waar het voor staat. Kies er daarom voor om de functie van je bedrijf te noemen in je Instagramnaam. Verander bijvoorbeeld je naam van ‘The Locals Haarlem’ naar ‘The Locals Haarlem | Reclamebureau’. Dan ziet iedereen binnen de eerste seconde wat jouw bedrijf doet. Stel iemand zoekt op ‘reclamebureau’, wordt je profiel nog beter gevonden. Instagram kijkt naar zoekwoorden en die zitten (natuurlijk!) ook in je gebruikersnaam.
- Ga aan de slag met je bio
Optimaliseer ook gelijk je Instagram bio (oftewel: biografie). Wat is een bio? Een bio is dat kleine stukje tekst in je profiel dat je kan invullen met maximaal 550 tekens. Je geeft hier meestal een omschrijving wie je bent en wat je doet. Wanneer een profiel wordt bezocht zal men naar de biografie kijken. Hierin zijn ook weer zoekwoorden van belang. Instagram scant namelijk eerst een biografie om een beter idee te krijgen wat voor content er op welk account wordt geplaatst. Daarnaast is het ook van belang dat je bio aanspreekt, het is tenslotte het eerste wat een Instagram-gebruiker ziet. Ga daarom na: wat zijn bijvoorbeeld zoekwoorden die jouw content omschrijven? Verwerk die zoekwoorden in je bio. Gebruik vooral ook emoticons en hashtags. Emoticons zijn bijna gemaakt voor social media en geven persoonlijkheid en emotie aan social media. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je bericht minder snel verkeerd wordt geïnterpreteerd. Hashtags in je bio zijn clickable en werken dubbel als zoekfunctie: je gebruikt een extra zoekwoord maar daarnaast werkt het gebruik van hashtags ook goed om extra gevonden te worden, voor wanneer mensen bijvoorbeeld op die hashtag zoeken zal je eerder verschijnen in de Explore pagina.
2. Het schrijven van een goede post
Je raadt het al: je caption is dé plek om gebruik te maken van zoekwoorden. Het is goed om hierop in te spelen. Ga na wat relevante zoekwoorden zijn voor je organisatie. Waar wil je graag op gevonden worden?
Instagram werkt met een machine learning. Deze technologie zorgt ervoor dat een Explore pagina (de pagina waarop Instagram je nieuwe content en nieuwe gebruikers aanraadt op basis van jouw interesses) is aangepast op de interesses en behoeftes van een gebruiker. Mocht je als gebruiker bijvoorbeeld veel interesse hebben in content van dieren, dan zal op jouw Explore pagina veel berichten van dieren te zien zijn. Instagram pusht letterlijk wat jij graag wil zien. Dat doen ze doordat ze zien hoe jouw gedrag is tegenover dat soort posts (bijvoorbeeld je likes, reacties and shares). Maar Instagram kan dit ook uitvinden door de woorden te scannen uit de copy van je posts.
Het is dus slim om je captions in te vullen met je gekozen zoekwoorden zodat Instagram weet waar jouw content over gaat en dat kan koppelen aan jouw ideale klant. Sluit natuurlijk af met relavante hashtags. Wil je meer weten hoe je een sterke Instagram caption schrijft? Lees dan even ons artikel over hoe je dit het beste kunt aanpakken.
3. Maak gebruik van alt-teksten:
Op Instagram is beeldmateriaal belangrijk. Dat betekent dus ook dat je beeld goed gevonden moet worden. Daarom wordt er in de wereld van SEO & SEA gewerkt met alt-teksten. Alt-tekst staat voor alternatieve tekst. Een alternatieve tekst is de tekst die je invult onder een afbeelding. De tekst is niet zichtbaar maar zorgt ervoor dat je afbeelding wordt gevonden door middel van zoekwoorden. Waar een alternatieve tekst voor dient? Bijvoorbeeld wanneer je afbeelding niet wordt geladen. Op dat moment wordt de alt-tekst van je foto wel getoond. Daarnaast wordt je afbeelding ook niet gezien door een zoekmachinerobot. Deze vinden je afbeeldingen niet als er geen tekst onder te vinden is.
Maak daarom gebruik van alt-teksten en vul ook de alt-teksten met zoekwoorden waar je je profiel of post aan wil verbinden.
Hoe doe je dat?
Een alt-tekst toevoegen kan zowel op het moment als je een post plaatst als wanneer je post al een tijdje geleden is geplaatst. Let op: als je op Instagram nog nooit een alt-tekst hebt geplaatst doet Instagram dit voor jou. Instagram herkent namelijk objecten. Maar, je kunt beter zelf een alt-tekst schrijven, zodat je met bepaalde zoekwoorden kunt werken.
Een alt-tekst toevoegen tijdens het plaatsen van een post
- Maak een post klaar om te plaatsen: bedenk een caption, voeg een locatie toe, tag de gebruikers die je wil taggen etc.
- Ga vervolgens naar ‘geavanceerde instellingen’ en kies onderaan voor ‘alternatieve tekst schrijven’.
- Et voilà. Hier kun je vervolgens aan de slag met het toevoegen van je alt-tekst.
Een alt-tekst toevoegen als je post al staat
- Ga naar de post
- Klik op de drie puntjes rechtsboven bij je bericht.
- Klik op ‘bewerken’ en klik op het camera-icoontje rechtsboven op de foto.
- Klik vervolgens op ‘alternatieve tekst schrijven’
- Voeg de zoekwoorden/alt-tekst toe.
4. Maak gebruik van tags, mentions & shares
Net zoals dat we op Google graag eerst reviews van andere lezen en op populariteit filteren, vinden we het op Instagram ook fijn om vertrouwen te hebben in een account. En vertrouwen creëer je door gebruik te maken van tags, mentions & shares. Zo zien nieuwe (potentiële) volgers dat jouw content wordt gewaardeerd en dat wekt vertrouwen op. Zorg er daarom voor dat je deelbare content verspreid op social media en geef waarde aan je volgers. Onthoud: sterke content is key. Zo geef jij de social media gebruikers nóg meer reden jou te volgen.
Wij kunnen je helpen!
Ben je inmiddels veel wijzer op het gebied van SEO en SEO binnen Instagram? Fijn! Geef je toch liever je Instagram uit handen? Of wil je aan de slag met SEO & SEA binnen je website? Laat je gegevens achter en kijk wat we voor je kunnen doen.